torsdag 21 januari 2010

årskrönikan

Mer än tjugo dagar för sent, men här är min årskrönika ändå.

Januari
Snowboard och folkhögskolsdagar men varken lättare eller tyngre. Nyåret firades i Brighton, England med underbar familj och vänner. Fyllde tjugotvå år ung och dissade Twighligt på bio.


Februari
Jag började planera ännu en höst i Norge med nya folkhögskolemänniskor. Bekymrade mig inte för finanskrisen.Vände på dygnet i Åre med klassen och var kär i Mora.


Mars
Kärleksförklaringarna hade blivit till en vana. Drakpudret och snön var bäst just då.
Mer än så minns jag inte av marsmånad.


April
Påsk vid norska fjordar. Barcelonavår med hela folkhögskolan. Dagarna fyllda av kultur och solig värme. Perfekt avsked av vintern egentligen.


Maj
Lögnerna hängde tyngre än någonsin, ”is there makeup for these kind of lies?”
Det var svårt att le mot den norska vårsolen. Jag grät mig igenom dagarna och började dricka ett extra glas vatten för att inte få vätskebrist innan jag somnade med ryggen vänd.
Samtidigt avslutningen, folkhögskolebubblan sprack och man insåg att den här tiden kommer vi nog aldrig att glömma, på gott och ont. Minns inte helt om det var skönt att det var över, också det på gott och ont.
Vi ville så gärna men utanför bubblan fanns verkligheten som kom ikapp oss.


Juni
Vi gav upp. Jag koncentrerade mig på att fokusera. Jobbade tolv timmar om dagen och kände mig ensammast i världen. Man klarar mer än man tror men jag valde att flytta hem till Sverige och lämna fjorden och pojken tillslut. Spontan break-up men helt rätt. Jag åkte på festival istället och började leva igen. Jag träffade nytt folk som verkligen har historier att berätta för barnbarnen som inte kommer att tro sina öron. Vinglade på longboarden en hel morgon. Uppskattade minsta lilla. ”I was dancing the whole way home” på repeat, så passande.


Juli
Helt plötsligt var sommaren härlig. Gävle bjöd på inspirerande godbitar och upplevelser. Och äntligen kramade jag min vackra Patricia i Stockholm igen. Gävle började bra men någon blev hopplöst kär vilket gjorde andra räddare och räddare. Han började gräva en grav åt oss.


Augusti
Sommaren närmade sig sitt slut precis som vi närmade oss vårat. Missförstånd och hårda ord hör inte sommaren till men blev vardagen. Bakvänd psykologi. Brinna inne. Jag packade mina väskor och åkte hem till tryggheten en sista stund. Sen tillbaka till Norge illa kvickt. Tillbaka till glasflaskor och struktur. Klokare och säkrare. Anställd.


September
Omgiven av änglar och annat skönt löst folk dag ut och dag in. Folkhögskola here we go again. Handlade öl för norska kronor, bloggade och pratade engelska. Åkte skateboard och longboard med det nya gänget för det nya livet började här.


Oktober
Det rosa lilla rummet var vackrare än någonsin. Kramar och svininfluensa. Vägra vaccinera sig, istället kurera med kärlek. Fortfarande inte lärt mig dricka kaffe men började längta till vuxenlivet. Vill, vill inte, vill, vill inte. Första snön och sista skymten, Hillavännen åkte över till andra sidan Atlanten. Tacka vet jag skype.


November
Mörkt och försvunnen snö. Kreativ blåtur. Nytänkande och open mic med kopptricket. November-rytm av november-regn flyttade oss in till solariumet. Hemska ölpåhitt med välförtjänt ångest. Försökte fortfarande förstå danska. Longboardbygget startade för jag längtade långt bort.


December
Såg på när Ärtan med sommardäcken begravdes i snön och längtade hem så innerligt. Fångad på fel sida gränsen. Ville bara ta en paus och vara ifred. Matta tviveltankar i ett ekande virrvarr. Sen kom bästa kanadajulen i Sverige. Massa kärlek överallt och glömde helt varför jag ens drog från Dalarna förra gången. Ny energi. Efterlängtat clownhäng på parkens toalett. Dansade i högklackat och hittade en skäggstubbskind att kyssa. ”I was dancing the whole way home” på repeat igen. Strömavbrott var det finaste jag upplevt på länge länge. Gav clownen en diamant men han förstod ändå ingenting. Han bara bjöd oss på varm choklad och tyckte att allt var som vanligt. En av decembers största hemligheter var att jag krossade bowlingklotet. Årets sista timmar var fulla av liv, nästan som en vild sommarfestival, fast på vintern. Nyårsnatten var lyckad trots misslyckad nedräkning. A perfect new sweet end. Rymdmän och vampyrer, jag hoppas så att det här bara är början.


____________________________________________________

Jag är spänd på vad 2010 kommer bjuda på, bra start iallafall :)


Take care. Peace

1 kommentar: